Nem csodálkoznék rajta, ha elbizonytalanodnál a marketing szakterületek és rövidítések útvesztőjében. Ki mit csinál, hogyan kapcsolódnak egymáshoz ezek a területek, és melyiket érdemes alkalmaznod? Nézzük meg a részleteket!

Kezdjük a SEO-val!

A Search Engine Optimization azzal foglalkozik, hogy a weboldalad minél előrébb kerüljön a Google természetes találatai között, ha valaki beír egy releváns kulcsszót a keresőbe. A Google aszerint értékeli az egyes honlapokat, hogy azok mennyire képviselnek értéket annak a számára, aki a keresést végzi. Egy honlap értékét növeli, ha

  • hosszabb ideje létezik
  • a keresésben szereplő kulcsszó megfelelő sűrűségben szerepel rajta
  • a honlapon található szövegek jól olvashatóak a célcsoport számára
  • a honlapon található szöveg kontextusában is megfelelő
  • a honalpon található szöveg egyedi (nem másolt)
  • értékes külső honlapok hivatkoznak a honlap tartalmára
  • nem alkalmaz tiltott SEO technikákat, nem trükközik 

A SEO szakember azon dolgozik, hogy a honlapod szövegkialakítása megfeleljen a SEO alapelveknek, és olyan tartalmat adjon az embereknek, ami számukra érdekes, értékes. Régen nagy szerepe volt a SEO-n belül a linképítésnek, de mára változott a helyzet. Linkvásárlás (amikor pénzért veszel különféle oldalon elhelyezett hivatkozást a honlapodra) már nem is igen létezik. A robotszerű linképítés sem működik már, mert a linkeknek csak akkor van jelentőségük, ha validak. 

Vagyis a SEO is jellemzően magán az oldaldon végzi a munkáját. Figyelemmel kíséri, hogy milyen kulcsszavakra keresnek azok az emberek, akiket érdekelhet a terméked, és számukra minél relevánsabb tartalmat próbálnak előállítani. Emellett folyamatosan figyelemmel kell kísérnie a Google algoritmusának a változásait (hogy milyen szempontok szerint és azok milyen súlyozásával sorolja előrébb vagy hátrébb az oldalakat), és ennek megfelelően változtatja a taktikáját.

Miért fontos a SEO? Mert az egyik legértékesebb látogató (a direkt megkeresés után) az, aki a természetes találatok között a te honlapodra kattint. Ezek az ún. organikus találatból érkező vásárlók jellemzően több időt töltenek a weboldalon, elkötelezettebbek, és nagyobb valószínűséggel vásárolnak.

PPC

A PPC (Pay Per Click) szakember a fizetett hirdetésekkel foglalkozik. Ő nem dolgozik a honlapodon, hanem különféle külső fizetett csatornákon célzott hirdetésekkel próbál minél több minél jobb minőségű látogatót hozni (vásárolni) a honlapodra.

A feladata, hogy a PPC-re szánt havi költségkeretet allokálja a különféle PPC platformok között, és azokon olyan hirdetéscsoportokat és kampányokat indítson, amivel a lehető legtöbb CTR-t (Click Through Rate-et, hanlapra átkattintást) tudjon elérni. De ez nem is elég, mert a valódi cél nem a magas CTR, hanem a magas konverzió. Vagyis úgy kell dolgoznia, hogy az átkattintók közül minél többen vásároljanak is.

Miért fontos a PPC? Mert enélkül csak várnád a sültgalambot, vagyis csak azokból élnél, akik maguktól megtalálnak. Miközben sok olyan embernek is el tudsz adni, akik maguktól nem jöttek volna az oldaladra, de a hirdetést látva elkezdenek érdeklődni a terméked iránt. A segítségével sokkal több érdeklődőd lesz, akit vásárlóvá tudsz konvertálni.

Rendben, most ott tartunk, hogy megérkezett a látogató a honlapodra a Google keresőből, vagy fizetett hirdetésből. Jöhet a CRO.

CRO

Mit csinál a CRO? A CRO a honlapodon dolgozik, és azért felelős, hogy az oda érkező látogatók a lehető legnagyobb arányban vásároljanak. Az a feladata, hogy a honlapon a vásárlási folyamat a lehető legegyszerűbb legyen, a látogató esetleges kétségeit feloldja, a kérdéseire választ nyújtson, és a honlapon minden a lehető legegyértelműbb legyen a látogató számára, hogy neki csak boldogan vásárolnia kelljen. A látogató nem szeret szenvedni és dolgozni vásárlás közben. Nem szeretné kitalálni, hogy te mire gondolsz (mire gondolt a költő), nem szeretne talányokat megoldani, nem szereti a kihívásokat a honlapon, nem szereti, ha valami nem úgy működik, ahogy elvárja. Ha ilyennel találkozik, bezárja a honlapodat, és ennyi volt. 

Miért fontos a CRO? Mert ha jönnek a látogatók, de a honlapon magán bármilyen olyan pont van, ahol a vásárlási folyamat megreked, és nem fejeződik be, az ablakon kidobott pénz (elmaradt haszon).

Nagyvonalakban így néz ki ez a SEO-PPC-CRO bermuda háromszög. Én azt gondolom, hogy mindhárom területre szükség van, hiszem, hogy remekül tudják segíteni egymás munkáját a közös cél (eladás, boldog vásárlók) érdekében. És ezen a ponton szeretném megemlíteni az Ecommerce-est.

Ecommerce

Mit csinál az Ecommerce-es? Egy webshop esetében az Ecommerce-es a teljes értékesítési folyamat verőere. Gondoskodik róla, hogy a megfelelő termékek legyenek kint az oldalon, valós készlettel. Gondoskodik a hatékony webshop logisztikáról, hogy a termékek villámgyorsan, megfelelő csomagolásban, megfelelő kommunikáció mellett jussanak el a vevőkhöz. Dolgozik az ügyfélszolgálat hatékonyságán és kommunikációján. Felügyeli a honlapon kiajánlott promóciókat, upsell, cross-sell ajánlatokat. Dolgozik a komplett értékesítési stratégián. Gondoskodik róla, hogy minden a jogszabályoknak megfelelően történjen. És a marketing vezető felügyelete mellett koordinálja a SEO-PPC-CRO folyamatokat. 

További cikkek
×

Loading...