Avagy tanuljunk a Nissan esetéből

2025 február van. Feltűnt nekem a rádióban egy reklám, amiben Ganxta Zolee azt ecseteli (egy autóval kapcsolatban), már nem is emlékszem pontosan, hogy hát nagy… és hogy a csajok is bele akarnak ülni, mert annyira nagy… Először azt hittem, rosszul értelmeztem valamit, de másnap reggel megint hallottam, és egyértelmű volt, hogy nem az én készülékemben van a hiba. Magamban azt gondoltam, hogy ez nagyon kínos.

Pár nap múlva robbant is a bomba, kiderült, hogy nem csak ez az egy reklám van, hanem egy komplett kampány. Nemcsak Ganxsta Zolee-val, hanem Stohl Andrással is. Nemcsak a rádióban, hanem több médiában is. Nemcsak ez a téma, hanem az is, hogy ez ezzel még egy nő is tud parkolni. Mert intelligens. Mármint a nő. Is.

Közéleti személyiségek és a Nem tehetsz róla, tehetsz ellene nevű erőszak ellen harcoló szervezet is hangot adott a nemtetszésének, és utóbbi a Nissan külföldi anyacégét is megkereste, hogy ez hogyan fordulhatott elő.

Kiderült, hogy az anyacég nem tudott a kampányról, azt a hazai márkaképviselet indította egy kreatív ügynökség ötletei alapján.

A kampányt végül visszavonták, minden felületről levették, a hazai képviselet elnézést kért. A kreatív ügynökség nevében is, ami számomra külön visszás, mert hát lehet bárkinek házon belül rossz ötlete, de az a felelős, aki azt elfogadja, aláírja, kiengedi. Nem kell mutogatni, hárítani.

Most nem szeretnék belemenni, hogy engem nőként hogyan érint ez az egész, vagy hogy mit gondolok a nők parkolásáról. Inkább a dolog marketing oldalát fognám meg. 

A Facebookon sokan “beszéltek” az esetről, rengeteg komment érkezett a témában, és visszatérően felbukkant egy komment, miszerint “A negatív reklám is reklám”. Én nem tudom, hogy ezt a mondatot ki és mikor találta ki, de ahányszor lehetőségem adódik rá, annyiszor szeretnék hangot adni a saját véleményemnek, hogy NEM! A negatív reklám nem reklám. Persze, sokan beszélnek most a Nissanról, de szerintem egyetlen cég illetve márka sem engedheti meg magának, hogy azért beszéljenek róla tömegek, mert prosztó. Mert közönséges. Mert elbénázott valamit. 

Én nem hiszem, hogy a Nissannál tévedtek. Hogy nem gondolták, hogy ez nem OK. Hogy azt hitték, hogy ez vicces. Hogy jó szándékkal csinálták (mert utólag erre hivatkoztak). Mivel számos kreatív lett ugyanerre a szánalmas tematikára felfűzve, biztos vagyok benne, hogy ez abszolút tudatos volt. Ami elég szomorú. Ráadásul itt nem egy béna poénról van szó. Itt “férfiak” élcelődnek nőkön, általánosítva, prosztó stílusban.

A humor elég széles spektrumon mozgó valami, amit lehet intelligensen használni, és akkor az tud nagyot ütni, de ha tapló, főleg ha más kárára az, akkor azon nem sokan tudnak őszintén nevetni. Ezért célszerű a humort sokszoros szűrőn átvíve, óvatosan kezelni a kommunikációban. Mert ami az egyik embernek vicces, az lehet, hogy másnak nem az. 

Ugyanígy nagyon vékony a határmezsgye a szabadelvűség és vagányság valamint a bunkóság között.

Sokan beszélnek a Nissanról és a kampányról? Igen. Akkor a negatív reklám is reklám? Nem. Kötve hiszem, hogy a Nissan eladásai most fel fognak futni. De hogy tömegeknek meglesz a márkáról a véleménye, az biztos.

Éppen ezért, ha a kampánytervezéskor felmerül egy olyan ötlet, ami humoros, de necces, nem azt kérem, hogy gondold át tízszer, mielőtt megcsinálod. Ha szeretnél egy jó céget, egy márkát felépíteni, fenntartani, bármilyen kicsi is legyen az, ha szeretnél boldog vásárlókat, akkor az ilyen ötleteket csírájában fojtsd el! Inkább üljetek a kampányon még pár napot, dobjatok be apait, anyait, és találjatok ki valami jót!

További cikkek
×

Loading...