Kezdetben (mondjuk 20 évvel ezelőtt) vala “a marketinges”. Nem volt ilyen-olyan marketinges, csak egyféle, aki megcsinált mindent, néha igénybe vette egy grafikus ügynökség vagy más társ-szakág segítségét.
Aztán ahogy az online marketing kezdett elterjedni, úgy kezdett a marketing szakma is specializálódni, hiszen rengeteg új tudásanyag, ismeret jött be, amit szinte lehetetlen volt egyszemélyben megtanulni és alkalmazni. Így lett az online marketinges, majd ezen belül a PPC-s, social mediás, email-marketinges, SEO-s, ecommerce-es, content marketinges stb. De valahogy CRO-sról nemigen hallunk. Akkor ez egy új szama?
Igen is meg nem is. A CRO lényege, hogy a látogató nagyobb eséllyel váljon vásárlóvá. De gondoljunk csak bele, tulajdonképpen minden vállalati törekvés kezdettől fogva efelé irányul. Ez történik, amikor a bemutatótermedbe bejön valaki, a sales-es szépen elémegy, köszönti, bemutatkozik, hellyel kínálja a látogatót, sők akár kávéval is, hogy az jobban érezze magát, megnyerje a cégnek, és rávegye a vásárlásra. Mi ez, ha nem CRO?
Amikor bemész az Auchanba, lehet, nem is vagy a tudatában, hogy miért szól halk, kellemes zene, hogy miért van a kifli pont ott, ahol van, miért van a víz az üzlet másik sarkában, és csoki a kasszánál. Hát azért, hogy te minél inkább és többet vásárolj. Vagyis ez is CRO.
A CRO tehát az én olvasatomban a marketing szakma esszenciája, ami mindig is létezett.
És hogy miért van ennek a szakmának ma hihetetlenül nagy jelentősége?
Azért, mert a legújabb trendek szerint az elmúlt időszakban sok önjelölt webáruház-guru keltette azt a tévhitet, hogy a webshop nyitáshoz nem kell semmi, cserébe ez a biznisz úgy tejel, mint a legmenőbb alpesi tehén. Ezért aztán boldog-boldogtalan webshopot nyitott a gyors meggazdagodás reményében. Aztán hamar kiderült, hogy azért ezt nem olyan könnyű jól csinálni. Cserébe a látogatók a sok megbízhatatlan, gyenge minőségű webshop láttán bizalmatlanok lettek az online vásárlással kapcsolatban. Míg korábban azért kellett megküzdeni a vásárlóért, mert egész egyszerűen ismeretlen volt az online vásárlás, ma már azért kell folyamatosan teperni és dolgozni és optimalizálni, hogy meggyőzzük a vásárlót, hogy a mi webshopunkban nem fog csalódni. Ez azonban rengeteg összetevős feladat, amihez generalista marketing ismeretek kellenek, és egy speciális gondolkodásmód és látásmód és persze szakismeret, ami a CRO szakmában kristályosodik ki.
Én abszolút hiszek abban, hogy erre a régi-új szakmára nagyon nagy szükség van a mai online világban, és hogy hamarosan egy szükséges minimummá fogja kinőni magát, amire minden webshop tulajdonosnak figyelmet kell fordítani, és amivel muszáj foglalkozni.