1. “Magadnak csinálod” a weboldalt
Nagyon sok cégvezetőt és marketingest látok, akik egy új design vagy új fejlesztés, új funkció tervezésekor nem abból indulnak ki, hogy a vásárlónak mire lenne szüksége. Abból indulnak ki, hogy nekik mi tetszik, mi jutott az eszükbe, vagy szerintük mi logikus. Esetleg a folyamat végén megfuttatnak a cégen belül egy szavazást, hogy az ügynökség által küldött 3 verzióból melyik kollégának melyik tetszik jobban (majd a legtöbb szavazatot kapó verzió helyett önkényesen kiválasztják, ami nekik tetszett eredetileg).
Kérlek, ezt ne csináld. Azt, amit magadért csinálsz, úgy hívják, hogy hobbi. És ritkán lehet megélni belőle. Bármilyen furcsán hangzik cégvezetőkét, tulajdonosként, vállalkozóként, de a weboldalad nem neked kell, hogy tetsszen, hanem a vásárlódnak. Mármint ha szeretnél vele pénzt termelni.
Minden egyes fejlesztésedet, termékleírásodat, grafikai leírásodat, módosításodat aszerint tervezd meg és kivitelezd, hogy a vásárlód számára legyen szép/használható/jó. Ehhez mindenekelőtt alaposan meg kell ismerned és értened a vásárlódat és a szokásait.
2. De hát ez tök egyértelmű!
Nagyon sokszor, amikor azzal a visszajelzéssel érkezek egy céghez, hogy ez vagy az a funkció a vásárló számára összezavaró, nem egyértelmű, akkor az ügyfél nem érti, hogy miről beszélek. “De hát csak oda kell kattintani, és akkor…”.
Igen, te tudod, hogyan működik az oldalad, hiszen te tervezted, te raktad össze, nap mint nap dolgozol vele. De a látogató, aki először lép fel a honlapodra, gyakran abban sem biztos, hogy ki vagy te, és mit árulsz. Arról végképp nem lesz fogalma, hogy a honlapodon mit merre talál, vagy mi történik vele, ha ide vagy oda kattint. Kivéve, ha mindez teljesen, 100%-osan egyértelmű. És hidd el, amikor már azt gondolod, hogy valami tényleg teljesen egyértelmű, a látogatódnak még akkor sem feltétlenül lesz az.
3. Mi csináljuk teljesen másként!
Ez olyankor szokott előfordulni, amikor egy cégnél drasztikusan szeretnék átalakítani a designt. És jön az ötlet, hogy mennyire egyedi lesz, ha ők totál máshogyan csinálják. Majd akkor felfigyelnek a látogatók, majd azt megjegyzik.
Mondjuk a tánciskolánál kitalálják, hogy mindenki Menünek hívja a menüt, hát mi hívjuk Táncrendnek, és az mekkora poén lesz már! Vagy mindenki jobbra föntre teszi a Profilt, mi meg rakjuk balra föntre, mert hát onnan olvasnak, és akkor egyből megtalálják a maguk profilját. Vagy amikor a mezőgazdasági webshopban valaki rájön, hogy Kosár helyett legyen talicska. Ezek légbőlkapott példák voltak (bár talicskával pont találkoztam), de a lényeg ugyanaz: hidd el, ha 1000 cégből 1000 valamit egyféle módon csinál, annak van oka. Valószínűleg az úgy jó. Arról nem is beszélve, hogy a vásárlód azokat az elemeket keresi, amiket ismer, és megzavarja, ha nem azokat találja, vagy nem úgy hívják, vagy nem ott találja őket, ahol mindenki másnál lenni szokott.
Szóval látatlanban azt javaslom, hogy ha olyasmit találsz ki, ami mindenki másnál egy bizonyos más módon van megoldva, akkor bármilyen lelkes vagy, állj meg, higgadj le, és legyen gyanús, hogy nem biztos, hogy ez lesz a jó megoldás.
4. Amikor a brainstorming elszabadul
Az megvan, amikor összeül a csapat, és megy a kreatív meeting, hogy mit és hogyan kellene csinálni? Telnek a percek, órák, fogy a levegő, kimaradt egy kajaszünet, mert haladni kell, de semmi nem halad, a komplett meeting kezd egy furcsa pókerpartihoz hasonlítani, mindenki a másikat lesi, hátha annak lesz valami ötlete, a gyengébbek már kihullottak, ők nem tudnak figyelni, csak ráncolják a szemöldöküket, mintha gondolkoznának. És akkor Sanyi bedob valami poént, amin kicsit röhögtök, és valaki azt mondja, hogy basszus, ez olyan rossz, hogy már jó, ezt meg kellene csinálni.
Erről mindig szegény Ábel gyerek jut eszembe a TV reklámból: “De miéééééért?”. Az megvan? Igen, akkor mindenki erről beszélt, mindenki tudta, melyik termékről van szó, rengeteg meme lett belőle, újságok írtak róla, ha most rákeresel, még mindig van nyoma. És mi lett a vége? Újraszinkronizálták a reklámot. Valószínűleg nem azért, mert rekord árbevételt hozott.
Én azt vallom, hogy a negatív reklám nem reklám, hogy a cringe nem marketing, de hogy a konverziódat nem fogja növelni, az szinte biztos.
Szóval az a tanulság, hogy a meetingen szellőztetni kell meg kávét inni meg enni is, és ha így sem megy az ötletelés, akkor hagyjátok abba, majd holnap vagy holnapután jön egy jó ötlet.
5. Amikor túlbonyolítod
Ennek számtalan megjelenési formáját láttam már. Van, aki a szövegezésben szeretne túl sok mindent elmondani, és végül a szöveg bonyolult, nehezen érthető a látogató számára. Van, aki bizonytalan, hogy a látogatója mit szeretne, ezért A, B, C, D… opciókkal bombázza az ajánlatában. Van, aki mondjuk a törzsvásárlói rendszere keretén belül szeretne minél többféle lehetőséget adni, míg végül a vásárló azt sem tudja, mit kezdjen a pontjaival. Van, aki a weboldala több pontján több különböző promóciót kínál.
Ne dolgoztasd feleslegesen a látogatódat! Ne kérd arra, hogy átlásson egy bonyolult rendszert! Ő csak vásárolni szeretne, hát könnyítsd ezt meg neki! A kevesebb néha (gyakran) több. Ha a látogatód nekifut a szövegednek vagy az ajánlatodnak, és nem érti, akkor jó eséllyel ott fogja hagyni az oldaladat, és megy a konkurenciához, aki lehet, hogy olyan egyszerű, mint egy faék, de legalább meg tudja venni nála könnyedén, amit szeretne.